Το Πέραμα

Ιστορία Δήμου Περάματος
Ο Δήμος Περάματος βρίσκεται στο Νοτιοδυτικό τμήμα του Λεκανοπεδίου και αποτελεί το Δυτικότερο άκρο του πολεοδομικού συγκροτήματος της Αθήνας.Συνορεύει Βόρεια με το Δήμο Χαιδαρίου και Ανατολικά με το Δήμο Κερατσινίου. Το Δυτικό και Βορειοδυτικό του τμήμα βρέχεται από τον κόλπο της Ελευσίνας, ενώ το Νότιο από τον όρμο Κερατσινίου. Στο Δήμο Περάματος βρίσκεται και το πλησιέστερο σημείο του Ηπειρωτικού τμήματος του Νομού Αττικής προς το νησί της Σαλαμίνας (περίπου 1 χλμ.). Από άποψη γεωμορφολογικής φυσιογνωμίας,το ανάγλυφο του βραχώδους εδάφους του Δήμου Περάματος παρουσιάζεται με κλίσεις που σε μερικά σημεία μάλιστα γίνονται και αρκετά έντονες (μέσος όρος 30-35%). Από υψομετρική άποψη,η έκταση του Δήμου αναπτύσσεται από την επιφάνεια της θάλασσας μέχρι το υψόμετρο 265 μ.(κορυφή Αγ.Τριάδας),συμπεριλαμβάνοντας και τμήμα από τις Νοτιοδυτικές απολήξεις του ορεινού όγκου του Αιγάλεω.

Η κατοικημένη περιοχή έχει εξαιρετική θέα προς Ψυττάλεια, Σαλαμίνα και στη θαλάσσια περιοχή όπου έγινε η ιστορική Ναυμαχία της Σαλαμίνας το 480 π.Χ., ενώ σε μία από τις κορυφές του ορεινού όγκου θεωρείται ότι ήταν η θέση απ” όπου ο Ξέρξης παρακολούθησε τη Ναυμαχία. Ο ορεινός όγκος του Περάματος αποτελεί τον φυσικό μάρτυρα της ιστορικής Ναυμαχίας που έκρινε την περαιτέρω πορεία της Ελλάδας και όλης της Ευρώπης

Το όνομα του προέρχεται, όπως και σε άλλες περιπτώσεις ελληνικών τοπωνυμιών, από την θέση του,που αποτελεί ΠΕΡΑΣΜΑ από την Αθήνα-Πειραιά προς Σαλαμίνα. Ας σημειωθεί ότι και ο Πειραιάς προέρχεται από την ίδια γλωσσική ρίζα. Από αυτή την άποψη ειναι σχεδόν σίγουρο πως την πρώιμη εποχή χρησιμοποιήθηκε το Δυτικό του άκρο σαν σταθμός ΠΕΡΑΤΑΡΙΑΣ και Φορτηγίδων από και προς την Σαλαμίνα. Το Πέρασμα αυτό μάλλον χρησιμοποίησαν οι Αθηναίοι το 480 π.χ. για να μεταφέρουν τα γυναικόπαιδά τους ώστε να τα προστατέψουν από την Περσική απειλή. Το ίδιο από ιστορικές μαρτυρίες,επιβεβαιώνεται και στην Ελληνική Επανάσταση του 1821. Η ομαλή πρόσβαση προς τον Κορυδαλλό και το Κερατσίνι (ίσως το αρχαίο Ηράκλειο) διευκόλυνε τη διέλευση πεζών και τροχοφόρων.

Το Πέραμα συγκροτείται σε μικρή κοινότητα-οικισμό μόλις γύρω στα 1926-27 με την άφιξη προσφύγων από την περιοχή της Πόλης και του Πόντου. Γύρω στα 1927-28 εγκαθίστανται τα πρώτα Ναυπηγεία (Ταρσανάδες) μετά την μετακίνησή τους από την περιοχή του Αγίου Διονυσίου, όταν το λιμάνι διευρύνεται προς αυτήν την περιοχή. Οι κάτοικοι αυτοί είναι νησιώτες, κυρίως Συμιακοί,Σαμιώτες κ.α. με ειδικές εμπειρίες αλλά και αναντικατάστατες γνώσεις στην Ναυπηγοξυλουργική τέχνη. Διατηρούν και εξελίσσουν παράδοση δέκα χιλιάδων ετών.

Ο πληθυσμός της Πόλης από 1.462 κατοίκους το 1940 περνά στους 14.694 το 1961 και ξεπερνά τους 25.000 το 1987. Στους εγγεγραμμένους Δημότες πρέπει να προστεθούν γύρω στους 20.000 ετεροδημότες. Η ανάπτυξη της Πόλης συνδέεται με τη δραστηριότητα της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης (Ν/Ζ) που αντικατέστησε σταδιακά την Ναυπηγοξυλουργική τέχνη. Δυστυχώς η κρίση στη Ν/Ζ αποτελεί το μείζον πρόβλημα της Πόλης που ο Δήμος με αγώνες προσπαθεί να λύσει.

Η φυσιογνωμία της Πόλης έχει αλλάξει μετά την καταστροφική παρέμβαση του Ο.Λ.Π. τα τελευταία 40 χρόνια. Το τοπίο αλλοιώθηκε, το περιβάλλον μολύνθηκε και η θάλασσα περιορίστηκε. Τούτη τη στιγμή στη περιοχή του Περάματος διεκπεραιώνεται το μέγιστο διακομιστικό εμπόριο του λιμένα του Πειραιά.Η επιβάρυνση της Πόλης είναι αβάστακτη. Σ’αυτό προστίθενται οι Εταιρείες Πετρελαιοειδών που ο Δήμος παλεύει για την μετεγκατάστασή τους. “Εχει προβλεφθεί, σύμφωνα με υπόσχεση της Κυβέρνησης, απομάκρυνσή τους μέχρι το 2001.

Σταθμός στη ζωή της Πόλης πρέπει να θεωρηθεί η λειτουργία της γραμμής Πέραμα-Πειραιά με το τραινάκι που αποτέλεσε από τη δεκαετία του ’30 (1937-38) το σύμβολό της. Τέλος το 1934 ιδρύεται η Κοινότητα του Περάματος και το 1964 μετατρέπεται σε Δήμο.

Σχολιάστε